Liga Ochrony Przyrody
Ciekawi Przyrody – LOP
zajęcia skierowane do uczniów klas IV- VIII
Cele zajęć:
- poznanie piękna przyrody i krajobrazu Lubelszczyzny, Polski
- rozbudzanie świadomości proekologicznej i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z dziedziny ekologii i ochrony środowiska
- kształtowanie zachowań przyjaznych środowisku
- poznanie zagrożeń związanych z postępem cywilizacji uświadamianie wpływu zanieczyszczenia środowiska na nasze zdrowie promowanie zdrowego stylu życia i aktywnych form spędzania wolnego czasu
- dostrzeganie przyczyn i skutków różnych form działalności człowieka zrozumienie potrzeby racjonalnego korzystania z zasobów przyrody,
- planowanie, prowadzenie i dokumentowanie obserwacji i prostych eksperymentów przyrodniczych oraz interpretowanie wyników
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan naszego środowiska,
- kształtowanie świadomej postawy wobec problemów ekologicznych, integracja młodzieży poprzez podejmowanie wspólnych działań na rzecz ochrony przyrody
- historia Ligi Ochrony Przyrody na Lubelszczyźnie i w Polsce.
Zajęcia odbywają się według działów tematycznych i dostosowane są do wieku uczniów.
Dział I - Krajobraz najbliższej okolicy i regionu. Uczniowie poznają warunki życia ludności oraz walory przyrodnicze swojej miejscowości. Zdobywają umiejętność rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt charakterystycznych dla najbliższego otoczenia.
Dział II - Wpływ człowieka na środowisko. Dział ten pozwala uświadomić uczniom bezpośredni związek pomiędzy działalnością człowieka, a stanem środowiska przyrodniczego. Nabywają oni umiejętność analizowania danych oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań. Udział w działaniach na rzecz ochrony przyrody sprzyja rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska.
Dział III - Zagrożenia środowiska przyrodniczego. Uczniowie zapoznają się z niekorzystnymi zmianami zachodzącymi w środowisku.
Dział IV - Dbamy o środowisko w swoim najbliższym otoczeniu. Dział ten ma na celu uświadomienie uczniom, że działania w skali lokalnej przyczyniają się do poprawy sytuacji w skali globalnej. Uczniowie nabywają praktycznych umiejętności przydatnych w codziennych działaniach na rzecz ochrony najbliższego środowiska.
Dział V - Wpływ zanieczyszczonego środowiska oraz niewłaściwego trybu życia na zdrowie człowieka. Wskazuje na związek pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska, a stanem zdrowia człowieka. Uczniowie zaczynają dostrzegać konieczność prowadzenia zdrowego stylu życia oraz troski o środowisko przyrodnicze.
Dział VI - Ochrona przyrody i środowiska. Dział ten przybliża uczniom formy ochrony przyrody oraz kształtuje właściwe postawy. Uczniowie aktywnie poznają przyrodę poprzez udział w wycieczkach oraz uczą się przestrzegania zasad zachowania na obszarach chronionych.
Dział VII- Ochrona przyrody miejsc szczególnie cennych przyrodniczo i kulturowo na świecie. Poznawanie parków narodowych świata, obiektów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Uczniowie nabywają wiadomości o środowisku naturalnym innych krajów. Poznają zasady zrównoważonego rozwoju. Wykonują prezentacje o wybranych obiektach UNESCO.