Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Zofiówce

Logo szkoły

21-010 Łęczna ul. Zofiówka 85

tel. (81) 752-16-03

Liga Ochrony Przyrody

Ciekawi Przyrody – LOP

zajęcia skierowane do uczniów klas IV- VIII

Cele zajęć:

  • poznanie piękna przyrody i krajobrazu Lubelszczyzny, Polski
  • rozbudzanie świadomości proekologicznej i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z dziedziny ekologii i ochrony środowiska
  • kształtowanie zachowań przyjaznych środowisku
  • poznanie zagrożeń związanych z postępem cywilizacji uświadamianie wpływu zanieczyszczenia środowiska na nasze zdrowie promowanie zdrowego stylu życia i aktywnych form spędzania wolnego czasu
  • dostrzeganie przyczyn i skutków różnych form działalności człowieka zrozumienie potrzeby racjonalnego korzystania z zasobów przyrody,
  • planowanie, prowadzenie i dokumentowanie obserwacji  i prostych eksperymentów przyrodniczych oraz interpretowanie wyników
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan naszego środowiska,
  • kształtowanie świadomej postawy wobec problemów ekologicznych, integracja młodzieży poprzez podejmowanie wspólnych działań na rzecz ochrony przyrody
  • historia Ligi Ochrony Przyrody na Lubelszczyźnie i w Polsce.

Zajęcia odbywają się według działów tematycznych i dostosowane są do wieku uczniów.

Dział I - Krajobraz najbliższej okolicy i regionu. Uczniowie poznają warunki życia ludności oraz walory przyrodnicze swojej miejscowości. Zdobywają umiejętność rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt charakterystycznych dla najbliższego otoczenia.

Dział II - Wpływ człowieka na środowisko. Dział ten pozwala uświadomić uczniom bezpośredni związek pomiędzy działalnością człowieka, a stanem środowiska przyrodniczego. Nabywają oni umiejętność analizowania danych oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań. Udział w działaniach na rzecz ochrony przyrody sprzyja rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska.

 Dział III - Zagrożenia środowiska przyrodniczego. Uczniowie zapoznają się z niekorzystnymi zmianami zachodzącymi w środowisku.

 Dział IV - Dbamy o środowisko w swoim najbliższym otoczeniu. Dział ten ma na celu uświadomienie uczniom, że działania w skali lokalnej przyczyniają się do poprawy sytuacji w skali globalnej. Uczniowie nabywają praktycznych umiejętności przydatnych w codziennych działaniach na rzecz ochrony najbliższego środowiska.

Dział V - Wpływ zanieczyszczonego środowiska oraz niewłaściwego trybu życia na zdrowie człowieka. Wskazuje na związek pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska, a stanem zdrowia człowieka. Uczniowie zaczynają dostrzegać konieczność prowadzenia zdrowego stylu życia oraz troski o środowisko przyrodnicze.

 Dział VI - Ochrona przyrody i środowiska. Dział ten przybliża uczniom formy ochrony przyrody oraz kształtuje właściwe postawy. Uczniowie aktywnie poznają przyrodę poprzez udział w wycieczkach oraz uczą się przestrzegania zasad zachowania na obszarach chronionych.

Dział VII- Ochrona przyrody miejsc szczególnie cennych przyrodniczo i kulturowo na świecie. Poznawanie parków narodowych świata, obiektów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Uczniowie nabywają wiadomości o środowisku naturalnym innych krajów. Poznają zasady zrównoważonego rozwoju. Wykonują prezentacje o wybranych obiektach UNESCO.