Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Zofiówce

Logo szkoły

21-010 Łęczna ul. Zofiówka 85

tel. (81) 752-16-03

Mądra szkoła czyta dzieciom

Przystępujemy do akcji "Mądra szkoła czyta dzieciom"!

 Znakomity włoski pisarz, Umberto Eco mawiał, że bez czytania staniemy się pariasami świata, a Jim Trelease, amerykański propagator czytania dzieciom napisał: "Naród, który mało czyta - mało wie. Naród, który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, w sądzie, przy urnach wyborczych. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość - to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji".

Niestety współczesne dzieci dorastają w otoczeniu bardzo ubogim językowo. Towarzyszem  ich staje się telewizor i komputer. Według badaczy media wizualne zmieniają strukturę mózgu: oglądanie ruchomych obrazów na ekranie pobudza obszary mózgu odpowiedzialne za bodźce wzrokowe, nie stymuluje natomiast obszarów odpowiedzialnych za mowę i krytyczne myślenie, osłabiając jednocześnie umiejętność koncentracji oraz refleksji.
Najlepiej przygotowany program i kwalifikacje nauczyciela nie przyniosą efektu, jeśli uczniowie nie znają dobrze języka, nie potrafią myśleć ani skupić się, zachowują się prowokacyjnie i nie są zainteresowani zdobywaniem wiedzy. „Przerabianie” programu z uczniami, którzy nie są w stanie i nie chcą się uczyć, jest jak rzucanie ziarna na klepisko. 

Codzienne czytanie uczniom dla przyjemności i chwila rozmowy po lekturze to przygotowanie gleby, aby mogła przyjąć ziarno i wydać bogaty plon. To najlepszy sposób, by nauczyć ich języka, rozbudzić zainteresowania, zachęcić do nauki, poprawić koncentrację.

Świadomi zagrożeń i w poczuciu odpowiedzialności  za edukację naszych uczniów  postanowiliśmy przystąpić  do akcji Mądra szkoła czyta dzieciom.

 

Zadania dla klas I-III 

  • Wędrująca książeczka – Rodzinne Czytanie
  1. W zabawie uczestniczą przedszkolaki i ich rodzice
  2. Uczestnicy po kolei czytają tę samą książkę, tj. rodzice czytają dzieciom, a następnie dziecko wykonuje ilustracje do fragmentów, które ich najbardziej zainteresowały.
  3. Książeczkę wraz z ilustracją / ilustracjami przekazują nauczycielowi
  4. Ilustracje zostaną zaprezentowane na spotkaniu z rodzicami.

Wiek od 2 do 6 lat to dla dziecka i rodzica wspaniały czas na wspólne czytanie, które może pomagać w wychowaniu dziecka. W książkach znajdujemy często fragmenty, które mogą posłużyć jako rozwiązania konkretnych sytuacji, z którymi dziecko styka się w życiu. Dobra literatura dla dzieci daje dobre wzorce zachowania. Dla rodziców to bezcenna pomoc w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków dziecka.

Czytający rodzice dość powszechnie popełniają błąd, gdy wraz z rozpoczęciem nauki dziecka w szkole, przestają mu głośno czytać. Najczęściej  kierują się przekonaniem, że gdy dziecko nauczy się czytać, powinno to robić samodzielnie, bo tylko wtedy opanuje płynne czytanie.

 Gdy dziecko idzie do szkoły, warto czytać mu nadal. Dopasowywać lekturę do upodobań małego słuchacza, tak, by czytanie było odczuwane jako przyjemność i prawdziwa przygoda. Poznając kolejne książki, dziecko ma szansę na większy sukces w szkole. Duży zasób słownictwa, umiejętność myślenia i wypowiadania się, większa wiedza o świecie – to atuty, które trudno przecenić.

Dlatego do wspólnej zabawy zaprosimy również rodziców uczniów nauczania początkowego.

  • Kącik czytelniczy

Zadania zostaną zaplanowanie przez nauczycieli nauczania początkowego a następnie opublikowane.

  

 

Zadania dla klas IV – VI

  • Klub Czytających Rodzin

W tym okresie rozwojowi dziecka towarzyszy wzrost wrażliwości zmysłów, bardziej intensywnie rozwija się wyobraźnia. Ten proces może być wzmocniony i prawidłowo kierowany m.in. poprzez dobór odpowiedniej literatury i zachętę do czytania. Trudno będzie kontynuować głośne czytanie, więc  proponujemy wieczorne wspólne czytanie i wymienianie się uwagami, spostrzeżeniami, głośne czytanie interesujących , czy humorystycznych fragmentów książek. Lektura może stać się wstępem do dalszych rozmów o wielu jakże istotnych sprawach, problemach z jakimi stykamy się w codziennym życiu.