Logo szkoły

21-010 Łęczna, Zofiówka 85

tel. (81) 752-16-03

 

 

 

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

 

 

 

Kodeks Przedszkolaka 

czyli

normy i zasady obowiązujące: 

w oddziale przedszkolnym

„Akademia Przedszkolaka”

przy Szkole Podstawowej

im. Jana Brzechwy w Zofiówce

 

 

 

 

 

 

 

 

  

PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:

1)    Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności  proponowanych przez przedszkole

2)    Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo

3)    Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw

4)    Mieć i wyrażać swoje zdanie

5)    Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego

6)    Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje

7)    Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować

8)    Do indywidualnego tempa rozwoju

9)    Popełniać błędy i zmieniać zdanie

10) Do swojej prywatności, samotności i niezależności

11) Do nienaruszalności cielesnej

12) Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego

13) Do snu i wypoczynku jeśli tego potrzebuje

 

 

Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś  z siebie drugiej osobie. 

 

Wypracowane normy i zasady dotyczą:

1)    Zachowania w szatni

2)    Zachowania w sali

3)    Zachowania w łazience

4)    Zachowania podczas posiłków

5)    Zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym

6)    Zachowania podczas spacerów i wycieczek

 

REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W SZATNI  

1)    Spokojnie przebieramy się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela,

2)    Starannie składamy swoją odzież, buty i odkładamy na swoją półkę,

3)    Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),

4)    Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.

5)    Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),

6)    Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,

7)    Staramy mówić umiarkowanym głosem – zwłaszcza gdy odbywają się zajęcia w holu sąsiadującym z szatnią,

8)    Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.

 

  ZASADY ZACHOWANIA W SALI :

1)    Wchodząc do sali witamy się mówiąc „dzień dobry”, a wychodząc „do widzenia”

2)    Bezpiecznie poruszamy się po sali – nie biegamy

3)    Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję,

4)    Mówimy umiarkowanym głosem

5)    Dzielimy się materiałami i zabawkami z innymi dziećmi

6)    Utrzymujemy porządek w miejscu zabawy - po skończonej zabawie, sprzątamy zabawki i odkładamy je na swoje miejsce

7)    Pełnimy obowiązki na rzecz grupy: dyżur przez dzieci 5-6 letnie/łazienka, szatnia, kąciki zabaw/

8)    Wrzucamy śmieci do kosza

9)    Zachowujemy się po cichu, gdy: inni pracują lub odpoczywają         

10) Słuchamy czytanych lub nagranych bajek, muzyki relaksacyjnej

11) Nie bijemy innych dzieci

12) Szanujemy zabawki,

13) Przestrzegamy ustalonych zasad podczas zabaw dowolnych.

 

REGUŁY ZACHOWAŃ W ŁAZIENCE:

1)    Higiena potrzeb fizjologicznych:

a)    Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,

b)    Zawsze po sobie spłukujemy toaletę,

c)    Zawsze myjemy ręce po skorzystaniu z toalety.

2)    Myjemy ręce:

a)    Przed posiłkami i po ich spożyciu,

b)    Przed oglądaniem książek,

c)    Po wyjściu z toalety,

d)    Po przyjściu z ogrodu przedszkolnego.

3)    Sposób mycia dłoni:

a)    Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły

b)    Moczymy dłonie i namydlamy,

c)    Płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną,

d)    Zakręcamy kran,

e)    Otrząsamy ręce z wody nad umywalką, aby nie zamoczyć posadzki

f)    Wycieramy  dokładnie dłonie,

g)    Na właściwym wieszaku odwieszamy ręcznik

h)    Odwijamy rękawy.

 

 

REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS SPOŻYWANIA POSIŁKÓW:

 

1)    Siadając do stolika podnosimy krzesełko lekko do góry obiema rękami, następnie siadamy i przysuwamy się do stolika

2)    Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów,

3)    Kiedy czekamy na posiłek nie bawimy się sztućcami, by nie zrobić krzywdy sobie bądź koledze obok

4)    Zaczynamy posiłek, kiedy pani powie „smacznego” a my odpowiemy „dziękujemy”

5)    Jemy w ciszy – nie rozmawiamy, nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia

6)    To, czego nie lubimy, nie zrzucam na podłogę lub stolik, ale odkładam na brzeg talerza

7)    Po skończonym posiłku za zgodą nauczyciela wstajemy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

REGUŁY ZACHOWANIA PODCZAS POBYTU W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM:

 

1)    Korzystamy z urządzeń drewnianych za zgodą nauczyciela i zgodnie z  Regulaminem Placu Zabaw,

2)    Pod zjeżdżalnią ustawiamy się w rzędzie oczekując na swoją kolej

3)    Nie sypiemy piaskiem, nie wysypujemy piasku poza piaskownicę

4)    Szanujemy zabawki, dbamy o piłki, rowerki I zabawki używane w piaskownicy

5)    Zgłaszamy chęć skorzystania z toalety nauczycielowi,

6)    Nie rozmawiamy z osobami  znajdującymi się poza placem zabaw (tj. za ogrodzeniem),

7)    Bawimy się w wyznaczonej przez nauczyciela części ogrodu,

8)    Zgłaszamy nauczycielowi ewentualne odebranie przez rodzica.

 

ZASADY ZACHOWANIA PODCZAS SPACERÓW I WYCIECZEK:

 

1)    Idziemy w parach z kolegą, koleżanką przydzieloną przed wyjściem,

2)    Stosujemy się do ustalonych przed imprezą zasad.

3)    Schodzimy ze schodów trzymając się poręczy,

4)    Nie oddalamy się od nauczyciela.

 

 

 

SYSTEM   WZMPCNIEŃ POZYTYWNYCH I NEGATYWNYCH

 

W naszym przedszkolu każdy przedszkolak zobowiązany jest do przestrzegania  ustalonych wspólnie z nauczycielem norm i zasad postępowania w grupie. Co roku dzieci zapoznawane są z owymi normami i zasadami. Na ich podstawie, na początku roku szkolnego tworzony jest wspólny dla całej grupy kodeks przedszkolaka.

Ustalając normy postępowania, nakazy i zakazy, ustalony został również system nagród i kar czyli konsekwencji nieprzestrzegania ustalonych zasad.

Stosowane nagrody i kary mają stanowią wartości pobudzające i zachęcające do wysiłku. Nagrody (wzmocnienia pozytywne) zwiększają częstotliwość zachowań pożądanych u dzieci, natomiast kary (wzmocnienia negatywne) pozwalają wyeliminować zachowania niepożądane u dzieci aż do całkowitego ich zaniku. Kary dają dzieciom do zrozumienia, że pewne zachowania nie są właściwe i nie wolno ich powielać, dają dziecku informację, że nie idzie ono właściwą drogą. Dobrą drogę pokazują dzieciom nagrody, które w naszym przedszkolu stosujemy wobec wychowanków bardzo często.

Nigdy natomiast, nie stosujemy kar cielesnych.

 

WZPOMCNIENIA POZYTYWNE STOSUJEMY  ZA :

1)    Wywiązanie się z podjętych obowiązków

2)    Bezinteresowną pomoc innym

3)    Stosowanie ustalonych zasad i umów

4)    Wysiłek włożony w wykonaną pracę

5)    Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola

 

WZPOMCNIENIA POZYTYWNE :

1)    Pochwała słowna skierowana bezpośrednio do dziecka na forum grupy, przy rodzicu,

1)    Eksponowanie mocnych stron dziecka.

2)    Zastąpienie nauczyciela w prowadzeniu zabawy.

3)    Wyznaczanie dziecka do prowadzenia zabawy np. pociągu.

4)    Przydzielenie ważnego zadania do wykonania np. pomoc nauczycielowi przy organizacji zajęć: rozdanie kredek, kart pracy, powierzenie specjalnej funkcji np: dyżurnego,

5)    Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy.

6)    Wyróżnienie przez dostęp do atrakcyjnej zabawki.

7)    Atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci.

8)    Uatrakcyjnienie dnia (wprowadzenie nowej zabawy, bajka, uroczysty podwieczorek dla całej grupy).

9)    Chodzenie w pierwszej parze.

10) Drobne nagrody rzeczowe np. emblematy uznania ( odznaka, order ). 9 przyznanie orderu "Grzeczny przedszkolak" - naklejka,) nagroda w formie "Słoneczka" na tablicy z zachowaniem,  

11)  Medal z czerwoną, uśmiechniętą buzią z napisem "Byłem grzeczny"

12) Stempelki motywujące, czerwone kropki

 

WZMOCNIENIA NEGATYWNE STOSUJEMY ZA:

1)    Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu

2)    Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych

3)    Zachowania agresywne

4)    Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności

5)    Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków

 

 

FORMY WZMOCNIEŃ NEGATYWNYCH:

1)    Upomnienie słowne  indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad).

2)    Upomnienie słowne  na forum grupy,

3)    Poinformowanie rodziców o przewinieniu.

4)    Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika, wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka.

5)    Czasowe odsunięcie od zabawy, nie wychodzenie na salę zabaw,

6)    Spędzanie kilku minut na "krzesełku myślenia".

7)    Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku.

8)    Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji).

9)    Wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego (np. rysunek jako forma przeproszenia).

10) Wykonanie pracy na rzecz grupy (np. ułożenie zabawek, książek w kącikach zainteresowań)

11) Rozmowa z dyrektorem.

 

Z poważaniem,

Kadra Akademii Przedszkolaka